امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403 http://akbarabadi.cloob24.com
0

تهویه هوا در ساختمان ها

  

امروزه ساختمان ها به عنوان یک پناهگاه و به منظور تامین آسایش و ایجاد شرایط مطلوب برای انجام کارهای مختلف ساخته می شوند، بنابراین شرایط آسایش باید در داخل ساختمانها ایجاد گردد. آسایش در ساختمان به عواملی از قبیل دما، رطوبت، تهویه و جریان هوای داخل اتاق بستگی دارد. انجمن ASHRAE معیاری را تحت عنوان "محدوده آسایش حرارتی" ارئه نموده است که بر مبنای آن شرایط داخل ساختمان باید به گونه ای باشدکه اکثریت افراد حاضر در اتاق که لباس متناسب با آن فصل را پوشیده اند احساس راحتی و آسایش کنند.

هزینه انرژی، آیین نامه های جدید ساختمان و مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان ایجاب می کند که ساختمانها به گونه ای طراحی و ساخته شوند که نفوذ هوا از داخل به خارج و بر عکس، به حداقل مقدار ممکن کاهش یابد. این اقدام اگرچه از مصرف انرژی به میزان بیش از 30 درصد جلوگیری می نماید ولی از سوی دیگر مقدار قابل توجهی از مقدار هوای تهویه مورد نیاز را کاهش می دهد.

تعویض هوا در ساختمانها با اهداف زیر صورت می گیرد:

  • تامین اکسیژن مورد نیاز برای تنفس
  • جلوگیری از افزایش گاز کربنیک
  • تخلیه هوای بودار، دود سیگار و گازهای زیان آور
  • جلوگیری از راکد ماندن هوا
  • جلوگیری از تراکم رطوبت
طبق مقررات ملی ساختمان، سطح بازشوی دهانه هر فضا به هوای خارج دست کم باید 4 درصد سطح زیر بنای مفید آن فضا باشد. اگر فضایی، دهانه بازشوی مستقیم به بیرون ندارد، از طریق فضای مجاور، تعویض هوا صورت می پذیرد. دهانه بازشوی بدون مانع این دو فضا، باید دست کم 8 درصد سطح زیربنای فضای مورد نیاز باشد و در هر صورت نباید از 2 متر مربع کمتر باشد.

تخلیه و تهویه هوا

 جابجایی هوا، در اثر فشار اتفاق می افتد که از شرایط زیر ناشی می شود:

  • اختلاف دمایی
  • بادهای طبیعی
  • وسایل تهویه و هواکش ها

هواکش های طبیعی نظیر پنجره ها، درها و لوله های تهویه و هواکش های مکانیکی نقش تهویه و تخلیه هوا در ساختمان را بر عهده دارند. در ساختمانهای معمولی نقش اصلی تهویه را پنجره ها و درها به عهده دارند. در مبحث نوزدهم در مورد مشخصات پنجره های مورد استفاده، ملاحظه می شود که استفاده از پنجره فلزی با شیشه تک جداره غیر مجاز است. در حال حاضر مواد متنوعی نظیر چوب، آلومینیوم، پی وی سی و دیگر محصولات پلیمری در ساخت پنجره های نوین استفاده می شود که هر یک دارای معایب و محاسنی است اما در همه انواع مختلف تاکید بر درزبندی و هوابندی کامل می باشد.

اگر چه درزبندی از دید مصرف انرژی دارای اهمیت خاصی است، ولی با کاهش نشت هوا و یا حتی مسدود نمودن کامل نشت هوای تازه مواجه می شویم و این می تواند هم سبب کاهش هوای مورد نیاز احتراق شود و هم ورود هوای تازه را دچار اختلال کند.

پنجره ها از نظر صرفه جویی انرژی نقش حساسی دارند، چرا که حدود 30 درصد از کل تلفات حرارتی ساختمان از پنجره ها صورت می گیرد بنابراین پیشنهاد می گردد در مبحث نوزدهم، به ساختمانهایی که وسایل گازسوز در داخل اتاق ها قرار دارند و هوای احتراق باید از هوای داخل تامین گردد، توجه ویژه ای شود. بهتر آنست که برای ساختمان های مختلف بر اساس سیستم های گرمایش و سرمایش مورد استفاده نوع پنجره ها و درها پیشنهاد گردد تا با در نظر گرفتن هوای تازه و احتراق به کاهش مصرف انرژی پرداخته شود.

با توجه به مراتب فوق، نظر به اینکه دستگاههای گازسوز نصب شده در داخل ساختمان، هوای مورد نیاز جهت احتراق را از هوای فضای محل نصب دستگاه تامین می نمایند، لذا تامین هوای تازه برای احتراق و تهویه از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد و محل نصب دستگاههای گازسوز در داخل ساختمان باید طوری انتخاب شود که در شرایط کار معمولی دستگاه گازسوز، احتراق کامل صورت گرفته و جریان هوای مناسب در فضا برقرار گردد.     

اصولا اگر درزها و منافذ موجود در ساختمان محل نصب وسایل گازسوز به حدی نباشد که بتواند هوای مورد نیاز احتراق دستگاه گازسوز و همچنین تهویه طبیعی هوای فضای نصب را تامین نماید، باید به روشهای مختلف، از جمله نصب کانال و یا دریچه، هوای تازه به این دستگاهها رسانده شود. جهت سهولت در تعیین محل نصب وسایل گازسوز، اطلاعات جامعی در مبحث هفدهم مقررات ملی ساختمان، بر اساس نوع وسیله گازسوز و میزان هوای لازم جهت تهویه آورده شده است.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه